Knjige umjetnika Tihane Karlović i Maje S. Franković

Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Rijeka priređuje izložbu

KNJIGE UMJETNIKA

Tihane Karlović i Maje S. Franković

Otvorenje izložbe jeu petak, 22. studenog 2024. u 19 sati, Galerija Jurja Klovića, Rijeka, Verdijeva 19 b.

Radno vrijeme galerije od 10 do 13 i od 17 do 20 sati, subotom od 10 do 13 sati, nedjeljom je galerija zatvorena. Izložba ostaje otvorena do 6. prosinca 2024.


Tihana Karlović
Maštovitost i inventivnost kojom Tihana Karlović raspolaže u svom radu rezultirala je posve neočekivanim formama knjiga objekata. Izrađene u različitim grafičkim tehnikama i potom ručno obrađene i povezane u skulpturalni predmet svaka od njih zaokružuje kreativni proces koji unutar sebe sadrži neverbalnu priču. Upravo je to ono što knjigu umjetnika čini specifičnim žanrom u prostoru multimedijske umjetničke forme. Tihanine knjige iščitavamo bez riječi, osjetilno i intuitivno, prepoznajući u njihovom sadržaju osobno (moguće i vlastito) iskustvo.

Nećemo pogriješiti ako kažemo da je bavljenje slikarstvom velikim dijelom istraživanje svjetlosti i njegovih prirodnih zakonitosti. No, Tihana Karlović učinila je svjetlost samim sadržajem svog umjetničkog rada. Njena estetika izvire iz intuitivnih međuprostora, liričnim izričajima često svedenim na nijanse i skoro neprimjetne promjene unutar samog sadržaja. Ponekad je riječ o varijacijama iste teme. Tako je rad Voda iz 2020., slijed drvoreza tiskanih pigmentima i povezanih u niz Proljeće / Ljeto / Jesen i Zimu. U okvirima monokromije, godišnja doba se razlikuju tek u atmosferama i minimalnim promjenama plavosivih tonaliteta. Gotovo da je promjena raspoloženja u samom potezu ono što ih čini različitima. U radu Dashes (Crtice) svaka je crtica trenutak u vremenu, a njihove nakupine, „poput oblaka lebde i mijenjaju svoj oblik“. Uz slične forme perforiranog papira djeluju nestvarno i neopipljivo, ali su tu. Govorimo o likovnom minimalizmu, ali ne i o osjetilnom. Štoviše, onaj doživljajni je rječit i razgovorljiv kadgod su dojmovi i otisci duše tema. Ta uvijek prisutna poetika tankoćutnosti samog sadržaja nadograđena je izrezivanjem, oblikovanjem i povezivanjem listova u posve neobične trodimenzionalne forme koje od knjige stvaraju umjetničku skulpturu.
Jolanda Todorović

Tihana Karlović rođena je u Rijeci 1985.godine. Diplomirala je na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu, područnom studiju Teologija u Rijeci s temom „Umjetnost i duhovnost“, a potom je diplomirala na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci 2011. godine, studij Likovna pedagogija izbornog predmeta Grafika. Završila je jednogodišnji poslijediplomski studij Interdisciplinarne grafike na Akademiji likovnih umjetnosti Eugeniusza Gepparta u Wroclawu u Poljskoj 2014./2015. godine. Uz tradicionalne grafičke tehnike: drvorez, litografiju i duboki tisak, bavi se crtežom i oblikovanjem knjiga umjetnika. Zaokupljena je promjenama i motivima iz prirode, pejzažima, biljkama i posebno svjetlošću. Izlagala je na više od pedeset skupnih i petnaest samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Za svoj je rad dobila više nagrada i priznanja. Između ostalog W. Koshatsky Kunst preise 2019. i 2013. u Beču u Austriji za knjige umjetnika; Grand prix na ExTempore u Grožnjanu 2019.; nagradu za mladog umjetnika na Ex Tempore u Piranu u Sloveniji, 2019;. nagradu za rad na papiru na ExTempore u Piranu 2020., nagradu za unaprjeđenje kulturnog stvaralaštva u PGŽ-u 2019. i 2020. godine i druge. Uz izlagački rad bavi se edukacijom i znanstvenoistraživačkim radom na području netoksičnih i alternativnih grafičkih tehnika, a od 2019. ima status samostalne umjetnice. Od 2024. vanjski je suradnik, docent na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli.

Maja S. Franković
Pored naglašenog interesa za grafike velikog formata, litografije u boji na kamenu i za izradu vlastitog papira, jedan od glavnih kreativnih izazova Maje S. Franković su rukom tiskane knjige umjetnika. Riječ je o Autorici čiji inovativni duh sklon eksperimentiranju u svom umjetničkom stvaralaštvu često prelazi granice konvencionalnosti i pomiče ih ka novim i drugačijim ishodima. Posljednjih trideset godina posvećena je izradi knjiga umjetnika, formi koja dvodimenzionalne grafičke listove/elemente povezuje u trodimenzionalnu cjelinu dostupnu za listanje i taktilni doživljaj. Izrađene u malim nakladama, a često i unikatno, knjige objekti preklapaju se i otvaraju u neočekivane volumene i trodimenzionalne forme. Njihova skulpturalnost čini ih objektima poželjnim za galerijski postav, ali istovremeno i kao dio biblioteke. Ponekad u suautorstvu s književnicima nastaju hibridne forme tekstualnog i vizualnog sadržaja pa se, kao što je to slučaj sa stihovima Luke Paljetka, u uzajamnosti dviju umjetničkih osobnosti prepoznaju zajednički senzibiliteti kroz skrovite, ali
znakovite tragove koje oboje za sobom ostavljaju. Polazište Majinog nadahnuća često je priroda. Naslikani, ali ponekad tek otisnuti list ili plod nađen u prirodnom okruženju dio su bogatog spektra motiva čija raznolikost nadilazi tipografske ili druge prepoznatljive sadržaje i razvija se do potpuno apstrahiranih formi otvorenih za asocijacije i osobne interpretacije promatrača. Autoričin elan i nadahnutost pri stvaranju prisutni su i prepoznatljivi u dominantnoj snazi i odlučnosti poteza. Od širokih crnih ili strukture tanjih išaranih linija čijom dinamičnošću ispunjava kompoziciju, do utišanih multipliciranih motiva, površina papira uvijek zrači ekspresijom i isijava energijom. Realizaciji u tehničkom smislu neminovno pomaže majstorska vještina spremna za otkrivanje novih spoznaja kroz osobnu kreaciju i umjetnički eksperiment.
Jolanda Todorović

Maja S. Franković rođena je u Rijeci 1951. godine. Školu primijenjenih umjetnosti Camden Art Centre pohađala je u Londonu. Diplomirala je grafiku i povijest umjetnosti na Odsjeku za likovne umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, a magistrirala je grafiku/litografiju na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani. Studijski je boravila i živjela u Lindonu, New Yorku i Parizu. Pozvani je profesor litografije grafičke škole Fondazione Il Bisonte u Firenci 2003. godine. Do 2018. redoviti je profesor u trajnome zvanju za područje umetničke grafike na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci čiji je inicijator i suosnivač te dekan 2011.-2012. Radila je kao diplomat – ministar savjetnik Stalne misije RH pri UNESCO-u u Parizu 2005.-2009. g. te djelovala u jednome mandatu u svojstvu člana Poglavarstva Grada Rijeke zaduženoj za kulturu. Od 1991. do 2024. u više je navrata izabrani umjetnik međunarodnog natječaja na rezidencijalnom programu Cité Internationale des Arts u Parizu. Umjetnički je voditelj Galerije Eugen K. u Brseču od 1999. godine. Izlagala je na 80 samostalnih i više od 390 kolektivnih izložbi u Hrvatskoj i svijetu. Poseban interes posvećuje litografiji, dubokome tisku, netoksičnoj grafici, knjigama umjetnika i bibliofilskim izdanjima. Tiskala je 31 grafičku mapu sama i u suradnji s brojnim hrvatskim umetnicima i književnicima. O njenom radu tiskane su dvije monografije pisane perom Lie de Pra Cavalleri (1998.) te Branka Franceschia, Mikice Maštrović i Enesa Quiena (2007.). Dobitnica je 15 nacionalnih i 5 međunarodnih nagrada i priznanja za grafiku. Članica je HDLU-a Rijeka i DLUL Slovenije. Živi i radi u Rijeci, Brseču i Parizu.
www.majasf.com
majasfrankovic@gmail.com
Na izložbi izlaže trideset knjiga umjetnika nastalih od 2005. do 2024.
godine.