Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Rijeka priređuje samostalnu izložbu
Barbare Argentin Štiglić
pod nazivom
Fraktali u nama
Otvorenje izložbe bit će u četvrtak, 21. 09. 2023. u 19 sati. Izložba ostaje otvorena do 5. 10. 2023.
Galerija Juraj Klović, Rijeka, Verdijeva 19 b. Radno vrijeme: od 10 do 13 i od 17 do 20 sati,
subotom od 10 do 13 sati, nedjeljom zatvoreno
Katalog izložbe Fraktali u nama – Barbara Argentin Štiglić
Ciklus fotografija „ FRAKTALI U NAMA – POVRATAK KORIJENIMA“ nastao je kao posljedica projekta „ Povratak korijenima “ u organizaciji Katedre Čakavskog sabora „ Bakarskoga kraja“ 2017. Cilj projekta bila je volarizacija Liburna u našem kraju i za tu svrhu sam izrađivala liburnski nakit.
S obzirom da moje fotografije uvijek u sebi sadrže simbiozu kiparstva, grafike i fotografije, bilo je za očekivati da će nakit postati glavni likovni motiv i nit vodilja u novom ciklusu fotografija. Tek kad sam nakit fotografirala i počela ga likovno promišljati i obrađivati otvorio se jedan novi mistični svijet u kojem u prvi plan dolazi vibracija i energija samog nakita. Svakim daljnjim radom na tom ciklusu otvarali su se dublji energetski slojevi unutar mene, te je to u konačnici dovelo do prikaza raznih energetskih otiska.
Izložbu čini 30 fotografija nastalih u zadnje 4 godine a predstavljaju energetski otisak koji se nalazi unutar nas i pokreće nas kao ljudska bića. Naglasak je na energetskim kotačima koji svojom vrtnjom i postojanjem čine da čovjek osjeti kako je dio veće fraktalne strukture. U toj se strukturi svaka informacija pravilno ponavlja na razmjerno različitim razinama i govori o atomu koji sadrži iscrpnu informaciju o ustrojstvu svemira i obrnuto. Nije slučajno da su već i Liburni koristili u svom radu fraktalne stukture ( školjke, motive spirala..) na fibulama. Spirala je drugi po značaju sveti oblik koji je dio našeg života. Živimo u spirali, galaksiji koja ima spiralne krakove. Spirala se nalazi i u unutrašnjost našeg uha, pomoću nje čujemo zvukove oko nas. Cijela priroda je puna spirala ( morska školjka , češer, suncokret…). Spirala proizlazi iz dinamike izvornog sustava, cvijeta života, i osnovni je element zlatnog reza. Liburni iako su živjeli puno prije Leonarda da Vincija ( zlatni rez ), Fibonaccija ( Fibonacciijev niz) , Nikole Tesle ( tehnologija nulte točke ), oni su intuitivno prepoznali i uočavali svetu geometriju u prirodi te je koristili u svakodnevnom životu za ulaz u meditativna stanja.
Iz toga razloga sam se i ja prepustila intuiciji da me vodi kroz proces nastanka ovog ciklusa fotografija koji je u konačnici rezultirao prikazom energetskih vibracija. Da bi se rad u potpunosti doživio potrebno je određeno vrijeme promatrati sliku , koja nas onda u jednom trenutku uvuče u sebe , u jednu novu dimenziju. I u ovom ciklusu fotografija moj konačni cilj je postignut, a to je da i ovaj put u svojim radovima činim pomak od realnosti fotografije na koju smo naučeni , te predstavljam umjetnikov senzibilni svijet u kojem je fotografija u sinergiji s grafikom i kiparstvom uvučena u jedinstvenu cjelinu te kao takva postaje autorov prepoznatljiv potpis.
Ljepota i misterij fraktalnog svijeta proizlazi iz činjenice da su fraktali svuda oko nas. Evgenija Solodova je u članku Stvarnost fraktala napisala: „ Pažljivo promotrite krošnje stabala, one predstavljaju tipične fraktalne strukture koje se ponavljaju u svakoj grani i u svakom grananju stabla. Usput, upravo je grananje ono svojstvo koje je karakteristično za fraktale. Baš taj proces grananja u mnogočemu objašnjava smisao pojma kaos, koji je danas jako zanimljiv ne samo matematičarima već i fizičarima. Naš osjećaj za ljepotu pojavljuje se pod utjecajem ravnoteže između reda i nereda u prirodnim fenomenima: oblaci, stabla, planinski lanci. U tehničkim objektima gubi se upravo onaj luksuz neregularnosti nereda i nepredvidivosti koji je svojstven samo prirodnim fenomenima. U fraktalima je taj luksuz prisutan. Fraktali su simbol nove faze razvoja znanosti, oni su etapa spajanja znanosti i umjetnosti, to jest spajanja dvaju komplementarnih načina razumijevanja prirode, analitičnog i intuitivnog. Na kraju drugog tisućljeća proširio se hladni racionalizam znanosti i tehnologije i transformirao svijet do te mjere da je sam čovjek postao ugrožen. Na kraju krajeva mnogi su veliki mislioci osvijestili neadekvatnost ukorijenjenog načina mišljenja. Fundamentalizam je već izgubio svoju atraktivnost. Danas neće biti dovoljno samo naučiti osnovne zakone i shvatiti načelo funkcioniranja svijeta, potrebno je tražiti objašnjenje kako se ta načela očituju u stvarnosti. Otkrivanje fraktalnosti svemira razrješava divovski splet najtežih problema u svim znanstvenim područjima. Ta se ‘rupa’ u slici svijeta u kojoj nije bilo fraktala , zakrpala.“
Na pragu ovakvog stajališta su i moja razmišljanja, danas više nego ikad potrebno je okrenuti se k sebi, potražiti odgovore u sebi, vratiti se korijenima. Istraživanje o Liburnima odvelo me kao umjetnika u jedan mističan svijet satkan indigo plavim tonovima koji su simbol za prikaz etera i energetske vibracije, u kombinaciji s zlatnom bojom koja predstavlja najviši oblik stanja svijesti, početnu zamisao svega, nultu točku. Ostale boje koje se povremeno pojavljuju u ovom ciklusu fotografija simbolički predstavljaju čakre u našem tijelu i navode gledaoca da promišlja o dubljem smislu onog što je umjetnik prikazao na slici, navode ga da se prepusti vibraciji slike i zavrti vlastite čakre. Barbara Argentin Štiglić
Barbara Argentin Štiglić u svom novom ciklusu istražuje posebnu tematsku i oblikovnu vizualnost. Proširujući prostor stvaranja, pruža nam naznaku neobičnih kompozicija te putem njih oblikuje slikovni pandan svojih misli. Ovi radovi nastali su u okviru intuitivne poetike same autorice i kao da bilježe energije i vibracije od kojih su građeni elementi svemira, atoma i prirode, pa stoga i nas samih. Riječ je o zasebnoj cjelini u kojoj je polazište tradicije, jer ona je inspirira u izradi nakita, zanimljivih i dojmljivih uradaka, funkcionalnih predmeta, zavodljivih i lijepih. Njihove strukture tvore kompleksnost fraktalnih spojeva te nastaju motivi poput dijelova školjaka, cvjetova ili jednostavnih kružnica, karika ili spirala. Upravo tu intuitivnost i pročišćenost umjetnica izdvaja fotografirajući, razrađuje osnovu i dolazi do početka, do jedinstvenog i najbazičnijeg spoja koji se ponavlja u beskonačnosti stvarajući svoj krajolik, kaleidoskopski preplet veoma poetičan i znakovit. On raste, nezamjenjiv i savršen, a likovne se strukture preklapaju prepune tajanstvenosti i finoće. Suptilno implementirajući forme i boju s lakoćom prizora, ona izgrađuje tajanstven i neopipljiv doživljaj drugih dimenzija i osjeta, slobodnog i bezgraničnog svijeta.
Poput nota nevidljive glazbe, umjetnica kadrirane strukture kombinira i slaže, formirajući vizualno ritmične i skrovite zapise. Odabire izravne i decentne tonove, mirne i raskošne, srebrnih i bakrenih linija crteža koji iscrtani svijetlom postaju nestvarni i skroviti. Iako u svom radu primjenjuje fotografiju, to nisu klasični predjeli gledani kroz objektiv kamere već, poput slikarskog alata, ona joj pomaže kako bi razradila i prikazala svoja razmišljanja koristeći je poput kista ili olovke. Ogoljujući elemente ponavlja ih, naglašava i mijenja, osluškujući njihove titraje i otiske, frekvencije i puls koji iza njih ostaje. Poput tajnovitog pisma, pronađenih slika drevnih civilizacija, mi uranjamo u njezin svijet, svijet misli i energija, uprizorenih nevidljivih i naslućenih razina, slojeva i pomaka, fragmenata bez sjena i perspektiva. Koristeći samo jedan koloristički raspon u svom njegovom intenzitetu i bogatstvu, autorica stvara slike razigrane dinamike te jake misaone i meditativne dimenzije. Poput zarona u dubinu mora, otkrivamo svijet tišine i pronalazimo svoj mir, sklad sakrivenih tajni unutar nas. Ti zračni i svjetlosni predjeli potraga su za savršenstvom odnosa kromatskih susreta pretočenih u sukladnost metafora i poetike. Unutar prizora ističe se spirala, drevni simbol koji primjenjuju gotovo sve kulture, označavajući osnovu funkcioniranja solarnog sustava, nebeskih galaksija, pa sve do bazične gradnje formi biljnih i životinjskih organizama. Taj idealni omjer sklada i ravnoteže tvori sectio aureu – zlatni rez.
Prateći otkucaje misli prirode motivi fraktalno rastu ponavljajući se u beskrajnom nizu. U osnovi oni su uvijek isti, no u isto vrijeme toliko bogati i prepuni podataka nose informaciju i tajnu sadržavajući osnovu života, kreativnosti, ali i umjetnosti same koju nam Barbara Argentin Štiglić prenosi vrlo dojmljivo, iskreno i snažno.
Barbara Argentin Štiglić rođena je 13. rujna 1977. u Rijeci. Nakon završene Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn u Rijeci (kiparski dizajner) diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Rijeci, na Odjelu likovne kulture s izbornim kolegijem grafika.
U svom radu povezuje fotografiju, grafiku i kiparstvo u jednu cjelinu te putem fotografije kao medija pruža materijalima i teksturama jedno novo ozračje i dimenziju.
Diplomu grafičkog dizajnera stječe u školi informatike IVORA. Osniva obrt za grafički dizajn pod imenom “DIZAJN BAS“ u kojem se bazirala na dizajnu umjetničkih razglednica. Njezine razglednice kao posebne i unikatne prepoznate su kao kvalitetan suvenir te su predstavljene na Otvorenim danima hrvatskog tradicijskog i umjetničkog obrta, krajem srpnja 2009. u New Yorku.
Od 2008. članica je HDLU Rijeka. Od 2017. aktivno sudjeluje u radu kulturnih udruga grada Bakra; KUU Sklad – Bakar i Katedra čakavskog sabora „Bakarskoga kraja“ u kojima sudjeluje na osmišljavanju i provođenju raznih kulturnih sadržaja za odrasle i djecu.