LINK IN ART 9: Sandra Ban Izložba umjetničke keramike pod nazivom Molekular

Sandra-Ban Izložba MolekularIzložbom umjetničke keramike pod nazivom Molekular autorice Sandre Ban, 7. srpnja 2023. godine, u krčkoj Galeriji Decumanus nastavljeno je deveto izdanje izložbenog projekta LINK IN ART tijekom kojeg se na temu Strukture, već prethodno predstavila Dubravka Kanjski (AlgoRitam praznine), s time da će ovu trodijelnu izložbenu cjelinu zaokružiti postav Dajane Radoš (Titraj eona).

Izloženi projekt LINK IN ART priređuje Centar za kulturu Grada Krka.

Kustoski zadatak ovom je prigodom povjeren prof. Luisi Ritoši, ujedno i autorici recenzije publicirane u katalogu kojim su objedinjena sva tri izložbena poglavlja, i kojeg možete prolistati u nastavku.

Link in art 9. Krk Katalog izložbe

– Umjetnost Sandre Ban usmjerena je na istraživanje raznolikosti bioloških fenomena, ističe Ritoša. Raspon vještine u korištenju gline je impresivan, vidljivo je poznavanje prirode i načina na koji se organske strukture spajaju i kreću. Upotreba boje priključuje još jedan segment njenom radu. Često je prisutna svijetlo plava glazura koja uz bjelinu i specifične oblike njene keramike rezultira skulpturnim rješenjima koja asociraju na morske dubine, školjke, oblutke, fosile i koralje. Uz plavu, javljaju se povremeno i topli tonovi koji naglašavaju strukturu površina. Njeni radovi sadrže u sebi eteričnost, mirnoću i djeluju kao dio prirode. Proces izrade keramičkog objekta, tumači Ritoša, spor je i zahtjevan, sastoji se od više faza i stanja. Zbog sporosti cijelog procesa autorica je prisiljena osvještavati te prirodne fenomene i sve njihove mogućnosti i ograničenja. Sandra u tom procesu dolazi u dodir sa zemljom, vodom, vatrom i nužno zrakom. Svaki element ima svoja svojstva koja su posebna, čarobna i fascinantna.

Foto:Igor Gržetić/Grad Krk

Na početku obrade gline dolazi do dodira s vodom, nakon formiranja oblika kreće prvo pečenje, gdje na određenoj temperaturi treba kontrolirati toplinu, odnosno vatru. Sljedeći korak je hlađenje gdje zrak čini svoje, hladi i utječe na formiranje objekta. Zatim slijedi proces glaziranja, pri čemu je ponovno potrebno pečenje. Smisao keramičkog procesa je sjedinjavanje svih tih čimbenika u jedinstveno djelo. Sandra ulazi u neposredan kontakt sa silama prirode i uz njihovu pomoć stvara novu stvarnost. Proučavajući i surađujući s njima postiže vrlo zanimljive efekte kontrasta. U istom radu skladno koegzistiraju zaglađena forma fluidnih linija, okruglih volumena s raspucanim, oštrim, rastrzanim, takoreći, neobrađenim dijelovima. Lepršavi nabori nižu se u vretenasto pokrenutu cjelinu. Maštoviti i krhki uzorci izmjenjuju se u isprepletene forme koje tvore organske oblike i nježno se stapaju s finim zaobljenim masama. Kapljice bijele glazure podsjećaju nas na rosu, vodu i morsku pjenu. Sandrina umjetnost je kompleksna, ne staje u izradi samog objekta. Keramičke objekte komponira u prostor, oni postaju dijelovi nove strukture, dio šire konstrukcije; stvara instalaciju kroz duboko i slojevito promišljanje koncepta. Galerijski prostor transformira u nešto čudesno, uprizoruje novi život pun transmutacije u koji promatrač ulazi kao Alisa u zemlju čudesa. Tu počinje naše istraživanje nove zbilje, postajemo biolozi koji proučavaju razna svojstva njenih organskih skulptura i slika. Slike svojom teksturom, i nijansama boja prate keramiku.

Foto: Igor Gržetić/Grad Krk

Rađene su kao reljefi od platna s ubačenim elementima iz prirode (paunovo pero, lišće, obluci). Povremeno se na slici javlja crtež blagih tonova, lice ili neki motiv iz prirode. Isto kao što su se pred Sandrinim očima i u njenim rukama, pri procesu izrade keramike odvijale transformacije, tako se sada pred nama formira obilje novih vrsta i promjene unutar njih. Proučavamo njihov rast, razvoj i razmnožavanje, kao i njihove suodnose, svjedočimo evoluciji u stvarnom vremenu. Umjetnicu doživljavamo kao alkemičarku ili čarobnicu koja nas je začarala i odvela u bajkovitu realnost. Stopljenost s prirodom je osjećaj koji nas najdublje okrepljuje i donosi unutrašnji mir. Ta posebna mirnoća prisutna je u njenom radu koji nas osvaja svojim mekim organskim oblicima, elegantnim formama u kojima prepoznajemo podatnost gline i promjenljivu ćud majke Zemlje. Sandra Ban ima mogućnost da osluškuje prirodu i stapa se s njom svakodnevno, jer živi u prirodi. Poštuje prirodu i divi se njenoj bioraznolikosti. Živi u stalnoj povezanosti s izvorom i ta povezanost njeno je vrelo inspiracije, zaključuje Ritoša.

Poveznice: