Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Rijeka priređuje samostalnu izložbu
Darije Žmak Kunić
pod nazivom Iz ormara
Ako bih pletenica bila, kuda i kako bih se svila?
Otvorenje izložbe bit će u utorak, 4. listopada 2022. u 19 sati.
Izložba ostaje otvorena do 12. 10. 2022.
Galerija Juraj Klović, Rijeka, Verdijeva 19 b
Radno vrijeme: od 10 do 13 i od 17 do 20 sati, subotom od 10 do 13 sati, nedjeljom zatvoreno.
Katalog samostalne izložbe Darije Žmak Kunić – Iz ormara
Darija Žmak Kunić
Ako bih pletenica bila, kuda i kako bih se svila?
Golubice u klisurama, u zaklonu vrletnom,* lice pokaži, glas pusti, svij se, zaštiti nas, poveži. U vrtu budi, zapleti se i u svakom otisku prebivaj prateći stopala naša.
Uvijek je nosila jednu malu pletenicu, sa strane… našla sam tu pletenicu i mnoštvo tkanina za šivanje…, izgovara jedva čujno, kiparica Darija Žmak Kunić dok joj ruke rade: palčevi se susreću, neprimjetno vrhom jagodica dodiruju, potom brzo razdvajaju svaki vodeći svoju nit. Jučer sam cijeli dan rezala trake… Bilo mi je lijepo jer su mi pomagale tri prijateljice, sjedile smo u kućici u vrtu i rezale tkaninu i ćakulale… Danas sam ih šivala i sad ih pletem… Desni pa lijevi kažiprst naizmjenično podržava središnju strukturu koja nastaje pred našim očima. Početak izvire sa stropa i slijeva se, prepliće u čvrstu neprekidnu formu vjernosti, trajanja, u linijama koje prelaze jedna u drugu, pretapaju se i završavaju kada nova započinje. Jedna je pletenica a kraja nema. Kraj se ne vidi. Odražava trajanje, bliskost i spokoj. Razlijeva se i grana poput rijeke, povija nazad i ispravlja. Reklo bi se, prati linije dlana. Svoj život upisuje u buduće živote.
Pierre-Auguste Renoir je slikao: Suzanne Valadon-La Natte (1887. Museum Langmatt Sidney and Jenny Brown Foundation, Baden). Njegova Suzanne je jaka, mikelanđelovska, oštrih kostiju i voluminozna. Pletenica ju ublažava i daje joj mekoću, prati nježni oval lica. Lovi trenutak njege, zrcali se u svojim rukama i poigrava svjetlošću. U postupku nastanka, najavljuje se nježnost, kao u svakodnevici koju pastelom bilježi impresionistica Berthe Morisot (La Natte, 1895. The Art Institute of Chicago). Figuracija je tu samo da bi aluvijalnoj formi dala osnovu. Gotovo u isto vrijeme Camille Claudel kleše mramornu seriju šestogodišnje La petite Châtelaine (Musée Rodin, 1895). Mala dvorkinja pozira beskrajno dugo, lice joj se kameni i gubi izraz no pletenica varira s desne na lijevu stranu, čvrsta pa meka, glatka pa zrnasta. Varijacija na temu. Kiki Smith sijedoj pletenici oduzima prostor, svodi je na otisak i optače jarkom svilenom maramom (Braids. limited edition silkscreeen print, Thirteen Moons, N.Y. 2001.). Kontrastira joj mladost, djevojaštvo i u paradoksu nam je vraća u svojoj sivoj ljepoti.
Darija Žmak Kunić u transpoziciji i dijalogu s odabranim kiparskim nasljeđem, od tkanina koje još uvijek pamte prošle dodire, svija dijete svoje majke, svoje dijete u majčino krilo spliće. Pamćenje dodira joj ostaje zabilježeno.
Priđite bliže, zatvorite oči – vreli ljetni dani orošavaju tanušni kanal iza ušnih školjki, pletenica upija kapljicu slankastog znoja.
Autorica teksta Sanja Bojanić
Darija Žmak Kunić (b.1978., Rijeka) je umjetnica koji stvara uglavnom u području skulpture, umjetničkog objekta, instalacije i video instalacije, no njena praksa uključuje i eksperimentalni zvuk, crtež, sliku i performanse. Nakon završene osnovne škole u Opatiji upisala je Prvu riječku hrvatsku gimnaziju u Rijeci gdje je maturirala 1997. godine. Iste godine upisuje Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, na kojoj je diplomirala 2003. godine na nastavničkom odsjeku u kiparskoj klasi profesora Mire Vuce. Za diplomski rad Hiperinfotrofija primila je pohvalu Akademije, a s istim ciklusom skulptura predstavlja se na prvoj samostalnoj izložbi 2002. godine u galeriji SC, Zagreb. Godine 2005. odlazi u Ljubljanu na poslijediplomski studij na Sveučilište u Ljubljani. Za vrijeme studija dodijeljena joj je stipendija Ministarstva obrazovanja, znanosti i sporta Republike Hrvatske. Tijekom MA programa iz kiparstva na ALUO u Ljubljani izlaže samostalno i grupno, uglavnom skulpture i instalacije koje kombiniraju više medija. Godine 2008. magistrirala je umjetnost, smjer kiparstvo, u klasi prof. Jože Baršija na Akademiji za likovnu umetnost in oblikovanje u Ljubljani. Stječe titulu magistrice umjetnosti. S radom Mjesečarke 2009. sudjeluje kao hrvatski predstavnik u području vizualnih umjetnosti na 14. bijenalu mladih Europe i Mediterana. Godine 2018. dobila je nagradu za Nastavnu izvrsnost na Sveučilištu u Rijeci.
Istraživanje osobnosti, identiteta, memorije i individualne mitologije, često je njezinim radovima izraženo interaktivno te posredstvom više medija. Status samostalne umjetnice imala je do 2017. kada se zaposlila na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, kao docentica. Žmak Kunić od 2000. godine kontinuirano izlaže na samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Osim umjetničkog istraživanja, rada i stvaranja, njezin posao i djelovanje je posvećeno i kulturnoj animaciji te uključivanju lokalne zajednice i različite publike u interaktivne umjetničke aktivnosti koje se bave idejama o zajednici, kretanju i umjetnosti. Oženjena je. Majka je dvoje djece.
* Pjesma nad pjesmama’ 2.14., Biblija, pr. Ivan Ev. Šarić.