Izložba Morene Brnčić i Željana Pavića Tragovi

Izložba Morene Brnčić i Željana Pavića TragoviHDLU Rijeka priređuje otvorenje izložbe slika malog formata
Tragovi

Autora: Morene Brnčić i Željana Pavića

Otvorenje izložbe bit će u četvrtak, 27. 2. 2025. u 19 sati, Galerija Juraj Klović, Rijeka, Verdijeva 19 b.

Izložba ostaje otvorena do 13. 03. 2025. Radno vrijeme: od 10 do 13 i od 17 do 20 sati, subotom od 10 do 13 sati, nedjeljom zatvoreno.

Morena Brnčić
Studioznim i temeljitim propitivanjem odnosa između realnosti i slike Morena Brnčić stvara svoje radove izgrađujući svoj autentičan i prepoznatljiv stil. Na izložbi u Galeriji Juraj Klović predstavljen je njezin najnoviji ciklus minijatura. Osnovnu tematiku čini mrtva prirode i iako u osnovi sasvim jednostavne, slike skrivaju cijeli niz metafora, poveznica i uprizorenje u kojima otkrivamo složen i suptilan koncept autorice. U svom kreativnom radu ona uvijek propituje baštinu, njezin ostavljeni trag, one nevidljive, ali važne niti putem kojih smo svi mi vezani za našu povijest. Odabrani prizori posuda, predmeta, ptica i voća nisu samo nasumično odabrani kadrovi, već nose svoje značenje. Poetični nazivi, poput: Kuriožni sused, Ćakule, Sjećanja (Lule i kartoline) daju nam smjernice putem kojih se otvaraju škure predočenih emocija vodeći  i produbljujući našu percepciju. Stoga, to nisu samo precizne realnosti izbalansiranih kompozicija već smišljene i duhovite predodžbe nekih toplih i znanih nam karaktera, priča i sjećanja primorskog kraja.

Smokve, dunje i grožđe u sebi još nose tragove sunca te mirise polja odakle dolaze, oko njih se sakupljaju pčele. Sjenice, drozdovi, grmuše i vrapci kao da su upravo doletjeli iz vrta i stali na svoje mjesto donoseći ravnotežu i pružajući smjelu dinamiku prizora. Kartoline, košare, naočale, sve je tu s mjerom, ništa ni malo ni previše. Dorađeni i precizni svojom formom likovnog govora oni potvrđuju veliko slikarsko znanje umjetnice, objašnjavaju njezinu predanost slikarstvu u kojem se slika gradi u slojevima nanošene boje, a svaki potez ima svoje mjesto i razloge, dok odnos tonova nosi modelaciju svjetla i sjene stvarajući volumen i iluziju dubine na platnu. Boja koju koristi umirena je u svom pigmentu, svečana, sjajna i teatralna, ona slijedi ritam prirode sugestivno progovarajući u suglasju kolorističkih dijaloga. Sve je u ravnoteži, u harmoniji oka, u naslućenom zlatnom rezu odnosa i sklada površina jer koliko god je motiv slike ispunjen i precizno odrađen, toliko je pozadina čista i nenametljiva. Iako malih formata slike posjeduju jasnoću i decentnost koje nisu ograničavajuće, a sama osnova odabrane sive, plave, umirene narančaste propušta podlogu asocijativnog priziva rustičnog stola na kojem se predmeti nalaze. Mi i ne sumnjamo da se nalazimo u staroj konobi ispunjenoj mirisima i sjećanjima, i iako se ona ne vidi njezina slutnja izbija iz samih pora prizora.

Ovom sasvim jednostavnom, ali i izuzetnom izložbom Morena Brnčić potvrđuje svoj umjetnički talent. U spoju tradicije i suvremenosti otkriva svoju upornost i svojstvenost ne priklanjajući se dominantnim strujama likovnosti današnjice. Između posuda s voćem, trsa i listova smokve sakriva se njezin suptilan i profinjen karakter, pun emocija i naklonosti za čovjeka i neko davno vrijeme sakriveno i neposredno uronjeno u našim sjećanjima.

 Željan Pavić
Slikarstvo Željana Pavića prepoznatljivo je i snažno, ono nastaje na tragu apstraktnog i istraživačkog likovnog izraza koji mu omogućava da sasvim direktno i znalački iskaže svoje misli i doživljaje. Baveći se minijaturama već dugi niz godina i to nevezano od svojih aktualnih ciklusa, ova izložba objedinjava i pokazuje sakupljen niz koji nikada nije predstavljen u cijelosti. Radovi su to u kojima je vrlo neposredan i autentičan i u kojima je uspio sabiti svu silinu energije na vrlo malu plohu. Iako u stilu enformela akcent je na organiziranoj, dobro usklađenosti površina, linija i boja nagonski podređenih smišljenom ritmu.

Osnovu radova čine izabrani elementi i detalji koji nose ozračje prošlosti: raskidani komadi platna, dio konopa, drva, kamena, žice i kartona. Spoj različitosti tvori jedinstvo u kojem se vizualnosti susreću, prelijevaju, postepeno prodirući jedna u drugu. Harmonizacija i kombiniranje obrađenih predmeta stavljeni su u prvi plan likovnog razmišljanja, temeljenog na novim vrijednostima i značenju. Cijela kompozicija veže se za izabrani artefakt, stvoreni znak i detalj čije nam značenje promiče, ali čija energija i pojavnost donose smišljenu poveznicu s prošlim vremenom. Odabrani tragovi, komadići povijesti i otisci rada oplemenjeni su bojom, tek toliko da se istakne ruzina izgubljenog čavla, naglasi prolaznost materije i neobičnih fragmenata, dijelova upotrebnih predmeta koji su se uništili i raspali kroz godine upotrebe.

Gruba osnova i reljefnost tekstura izbijaju van okvira osvajajući prostor iskonskom energijom, mjesto je to međusobnog djelovanja tvarnosti, a nova dimenzija pomiče svoje granice. Slika prelazi u objekt, a dijelovi se poput ritmične slagalice podupiru u konstruktivističkoj formi reducirano, ali sasvim dovoljno da dočaraju novu stvarnost i promišljanje. U neobičnom spoju rastu i rađaju se novi segmenti slike prenoseći svoju interaktivnu sintezu mijena i trajanja, poput zarobljenog vremena sapletenog unutar taktilnih površina i dinamika.

Složenost djela otkiva sam karakter autora kao osobu koja stvara i osluškuje svijet oko sebe, promišlja o dubini cjelokupnih dimenzija spajajući tragove vremena prošlosti s aspektom sadašnjosti. Pronalazeći frekvencije prolaznosti u malim, nevažnim stvarima umjetnik ih izdvaja i uzdiže dajući im primat i stavljajući ih u centar svog cjelokupnog stvaralaštva. Upravo zbog toga radovi Željana Pavića nas privlače, otkrivaju i upućuju u neobična i zanimljiva gledišta, stvarajući tkanja snažnih i neobičnih pojavnosti, naglašene likovne estetike koja ne završava s okvirom slike već prodire u prostor, ispunjavajući ga.
mr.sc. Jasna Rodin

Morena Brnčić rođena je 1976. u Rijeci. Na Accademia di Belle Arti di Brera u Milanu, Italija, diplomirala je slikarstvo 2000.g. u klasi profesora Saverija Terrusa. Izlagati počinje 1998., kada je na trećoj godini poziva prof. Saverio Terruso na godišnju izložbu Akademije Brera Salon I u Museo della Permanente u Milanu da predstavi njegovu klasu. Samostalno izlaže od 2001.g. i do sada je priredila trideset i šest samostalnih i stotinjak skupnih izložbi i likovnih manifestacija. Članica je HDLU – a Zagreb od 2001.

Željan Pavić rođen je 1952. u Rijeci. Slikarstvo je diplomirao na Pedagoškoj akademiji u Rijeci kod prof. Zdenka Balabanića. U CEKAO-u, kod prof. Mirjane Rajković u Zagrebu završava Oblikovanje predmeta od gline. Izlaže samostalno i skupno u zemlji i inozemstvu. Također aktivno sudjeluje na mnogim međunarodnim likovnim kolonijama na kojima je više puta nagrađivan. Stalni je član je HDLU Rijeka.